Το Παραμυθοχωριό ως εναλλακτική επιλογή του παιδότοπου

Το πώς θα αξιοποιήσει ένα παιδί τον ελεύθερο χρόνο του έχει τεράστια σημασία για τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του, κυρίως στις ηλικίες 0-12 ετών.

Το Παραμυθοχωριό ως εναλλακτική επιλογή του παιδότοπου

Χωρίς να απορρίπτουμε σε καμία περίπτωση άλλες μορφές διασκέδασης, όπως είναι αυτή των παιδότοπων, φιλοσοφία μας είναι ότι το παιδί μπορεί να αποκτήσει πολλαπλά οφέλη από το παιχνίδι του, όταν αυτό γίνεται με έναν δημιουργικό τρόπο.

Το Παραμυθοχωριό έχει ως στόχο τη διασκέδαση του παιδιού μέσα από πλήθος δραστηριοτήτων που σχετίζονται με το παραμύθι. Εδώ το παιδί είναι ο πρωταγωνιστής και μέσα από την πολύ προσωπική σχέση που αναπτύσσουμε με το κάθε παιδί ξεχωριστά, το κάνουμε να νιώθει τον χώρο και δικό του, να απελευθερώνεται και να ξεδιπλώνει όλες τις πτυχές του χαρακτήρα του.

Θαυμαστές του συστήματος Μοντεσσόρι, δε δημιουργούμε τμήματα ανάλογα με την ηλικία, αλλά οι ηλικίες 4 έως 12 ετών συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο και παρακολουθούν τα ίδια προγράμματα. Τα παιδιά δεν χωρίζονται σε τμήματα, αλλά νιώθουν πως ανήκουν σε μια πολυμελή οικογένεια, όπου υπάρχουν μεγαλύτερα και μικρότερα παιδιά και οι ρόλοι συνεχώς αλλάζουν με φυσικότητα.

Μέσα από ένα πλήθος βιωματικών και μη ανταγωνιστικών δραστηροτήτων, το παιδί παίρνει πρωτοβουλίες, αναπτύσσει τις δεξιότητές του και αναπτύσσει το συναίσθημα της σιγουριάς για αυτό που κάνει. Στη νοοτροπία μας δεν είναι να διορθώσουμε και να κατευθύνουμε το παιδί, αλλά μέσα από διακριτική παρακολούθηση και οργάνωση δραστηριοτήτων να το κάνουμε να αντιλαμβάνεται μόνο του τα λάθη του και να τα διορθώνει.

Τα παραμύθια μυούν το παιδί στον κόσμο φαντασίαςκαι το κάνουν να διαχωρίζει το πραγματικό από το φανταστικό, χωρίς παράλληλα να χάνει τη μαγεία του παιχνιδιού.

Στον χώρο μας δεν υπάρχουν παιχνίδια, υπάρχουν παραμύθια, είδη χειροτεχνίας και στολές για να μπορούν τα παιδιά να ζουν το παραμύθι με ποικίλους και δημιουργικούς τρόπους.

 

Ο δεκάλογος της θεωρίας της Maria Montessori

  1. Μην αγγίζετε ένα παιδί παρά τη θέληση του.
  2. Μην μιλάτε με άσχημο τρόπο σε ένα παιδί και μην χρησιμοποιείτε άσχημα λόγια όταν αναφέρεστε σε αυτό κατά την απουσία του.
  3. Επικεντρωθείτε στο να ενισχύσετε και να βοηθήσετε να αναπτυχθούν τα θετικά στοιχεία και οι υπάρχουσες ικανότητες του παιδιού ώστε να μην αφήνουν χώρο για το ”κακό”.
  4. Βοηθήστε το να συμμετέχει ενεργά στην προετοιμασία του περιβάλλοντος μάθησης. Αφιερώστε σχολαστική και συνεχή φροντίδα σε αυτό. Βοηθήστε το παιδί να συνάψει εποικοδομητική σχέση με το περιβάλλον του. Δείξτε του το περιβάλλον μέσα στο οποίο κρύβονται τα μέσα που θα βοηθήσουν την ανάπτυξη του και υποδείξετε του την κατάλληλη χρήση τους.
  5. Να είστε πάντα έτοιμοι να ανταποκριθείτε στο κάλεσμα ενός παιδιού που έχει την ανάγκη σας και πάντα να ακούτε και να απαντάτε στο παιδί που σας απευθύνεται.
  6. Σεβαστείτε το παιδί που κάνει κάτι λάθος και μπορεί αργότερα να εντοπίσει μόνο του το λάθος και να διορθωθεί, αλλά να διακόψετε άμεσα και ρητά κάθε καταχρηστική χρήση του περιβάλλοντος και κάθε κίνηση που μπορεί να θέτει σε κίνδυνο το παιδί,το περιβάλλον του ή τους άλλους.
  7. Σεβαστείτε το παιδί τη στιγμή που ξεκουράζεται ή τη στιγμή που παρακολουθεί άλλους να εργάζονται ή όταν συλλογίζεται τι έχει κάνει ή τι θέλει να κάνει. Μην το κατευθύνετε ούτε να το αναγκάζετε σε άλλες μορφές δραστηριοτήτων.
  8. Βοηθήστε το παιδί που βρίσκεται σε αναζήτηση κάποιας δραστηριότητας και δεν μπορεί να βρει τι θέλει να κάνει.
  9. Να είστε ακούραστοι στο να επαναλαμβάνετε αυτό που θέλετε στο παιδί που αρνήθηκε λίγο νωρίτερα να σας ακούσει, να βοηθάτε το παιδί να αποκτήσει ό, τι δεν έχει ακόμη κατακτήσει και να ξεπεράσει τις όποιες δυσκολίες του. Κάνετε το δημιουργώντας το μαθησιακό περιβάλλον με φροντίδα, εξοπλισμένοι με αυτοσυγκράτηση και σιωπή, χρησιμοποιώντας ήπια λόγια και γεμάτη αγάπη παρουσία. Κάνετε αισθητή την παρουσία σας στο παιδί που βρίσκεται σε αναζήτηση και αποστασιοποιηθείτε από το παιδί που έχει βρει τις απαντήσεις του.
  10. Πάντα να συμπεριφέρεστε στο παιδί χρησιμοποιώντας τους καλύτερους τρόπους σας και να του προσφέρετε τον καλύτερο εαυτό σας .