Γιατί να πάω;

Μια νεαρή μητέρα, γνωστή του Αϊνστάιν, τον επισκέφθηκε για να τον συμβουλευτεί τι θα μπορούσε να κάνει για να προετοιμάσει καλύτερα για το σχολείο και τη ζωή το πεντάχρονο παιδί της. Ήρεμος και χαμογελαστός ο μεγάλος φυσικός τής απάντησε: «Να του λέτε παραμύθια». «Καλά τα παραμύθια, αλλά τι άλλο;» απόρησε η νέα μητέρα. «Πολλά παραμύθια», επέμεινε ο άνθρωπος που σφράγισε τη σύγχρονη επιστήμη. Και όταν η μητέρα ρώτησε τρίτη φορά, κάπως δύσπιστα: «Καλά, εντάξει, αλλά και τι άλλο;», ο Αϊνστάιν είπε πως «Δεν χρειάζεται τίποτα περισσότερο. Μονάχα κι άλλα παραμύθια. Πάρα πολλά παραμύθια».

Τα παραμύθια έχουν ιδιαίτερα θετική επίδραση στην ψυχοσύνθεση και την ανάπτυξη των παιδιών. Αν μπορούσαμε να συνοψίσουμε με λίγα λόγια τα οφέλη των παραμυθιών θα λέγαμε τα παρακάτω:

  • Φαντασία: Τα παραμύθια αναπτύσσουν την μυθοπλαστική και εικονοπλαστική ικανότητα των παιδιών.
  • Διασκέδαση: Το παιδί μαθαίνει από μικρό πώς μπορεί μέσα από την όμορφη και ευφάνταστη χρήση του λόγου να λαμβάνει απόλαυση και να διασκεδάζει.
  • Κριτική σκέψη: Ενισχύουν στο παιδί την ικανότητα κρίσης και αντίληψης.
  • Αποτελούν ερέθισμα για να προβάλλει το παιδί τα δικά του αναπάντητα ερωτηματικά ή αγωνίες.
  • Το παιδί μαθαίνει να διαχωρίζει το αληθινό από το φανταστικό.
  • Καλλιεργούν βασικές δεξιότητες αναφορικά στην ανάγνωση και την γραφή.
  • Αναπτύσσονται νοητικά, γλωσσικά, ηθικά, και αισθητικά.
  • Το παιδί αρχίζει να αναπτύσσει την εμπιστοσύνη του στις ηθικές και τις κοινωνικές αξίες.
  • Βοηθά το παιδί να ωριμάσει και να έρθει σε επαφή με έναν χώρο πέρα από τα στενά όρια της λογικής.
  • Το παραμύθι παίρνει πολύ σοβαρά τα υπαρξιακά άγχη και διλήμματα του παιδιού και απευθύνεται άμεσα σε αυτά.

 

Τα παραμύθια δεν λένε στα παιδιά πως οι δράκοι υπάρχουν, γιατί τα παιδιά ήδη ξέρουν πως οι δράκοι υπάρχουν. Λένε στα παιδιά πως οι δράκοι μπορούν να ηττηθούν.

Chesterton